
Tässä mallissa opettajan asiantuntijuus rakentuu eri alueista: Substanssin alue (tiedot ja taidot opetettavasta aiheesta, ammatillinen tietotaito), pedagoginen alue (kasvatuksellinen osaaminen, oppimis- ja opetusprosessit), tieteellinen alue (kehittämis- ja tutkimusosaaminen) ja työyhteisöllinen alue (organisaatio-osaaminen, tiimityö ja verkostot). Opettajan tulisi olla koulutuksen asiantuntija siten, että hän osaamisensa kehittyy koko ajan ja saa vaikutteita toisaalta työelämän muutoksista ja toisaalta tiedon ja oppimisen käsitysten muutoksista. Täältä pääset tutustumaan lisää Helakorvin ajatuksiin esim.
osaamisesta.
Vaikka opettajalla olisi asiantuntijuutta, ei se silti tarkoita sitä, että hän osaisi opettaa. Kaikilla meillä on muistikuvia erittäin asiantuntevista opettajista, jotka eivät kuitenkaan saaneet oppia perille ihan kaikille. Se, että on jo periaatteessa olemassa ne valmiudet ja ominaisuudet, joita opettajuus vaatii, on jo paljon. Kaikkea muuta voi harjoitella! Sitä, miten eri tavoilla opettaja voi opettaa, voi harjoitella. Koskaan ei ole liian myöhäistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti