Tunnetta ja tulkintaa




Tunnetta ja tulkintaa - sitä on opettajan työ.

Tervetuloa kanssani kulkemaan opettajaksi kehittymisen polkua. Tässä blogissa minä teen omia tulkintojani ja tarkastelen opinnoissa esiin tulevia asioita omasta näkövinkkelistäni ja vieläpä väritän tekstiä niin, että kaikessa saa näkyä juuri ne tunteet, jotka kulloinkin ovat pinnalla.





perjantai 16. syyskuuta 2011

Opettajuudesta

Osaaminen on sitä, että opettaja hallitsee ne tiedot ja taidot, jota työ vaatii ja pystyy soveltamaa näitä käytännön työtehtävissä. Helakorven (1999) kuvaukseen opettajan asiantuntijuudesta on helppo yhtyä.



Tässä mallissa opettajan asiantuntijuus rakentuu eri alueista: Substanssin alue (tiedot ja taidot opetettavasta aiheesta, ammatillinen tietotaito), pedagoginen alue (kasvatuksellinen osaaminen, oppimis- ja opetusprosessit), tieteellinen alue (kehittämis- ja tutkimusosaaminen) ja työyhteisöllinen alue (organisaatio-osaaminen, tiimityö ja verkostot). Opettajan tulisi olla koulutuksen asiantuntija siten, että hän osaamisensa kehittyy koko ajan ja saa vaikutteita toisaalta työelämän muutoksista ja toisaalta tiedon ja oppimisen käsitysten muutoksista. Täältä pääset tutustumaan lisää Helakorvin ajatuksiin esim.
osaamisesta.

Vaikka opettajalla olisi asiantuntijuutta, ei se silti tarkoita sitä, että hän osaisi opettaa. Kaikilla meillä on muistikuvia erittäin asiantuntevista opettajista, jotka eivät kuitenkaan saaneet oppia perille ihan kaikille. Se, että on jo periaatteessa olemassa ne valmiudet ja ominaisuudet, joita opettajuus vaatii, on jo paljon. Kaikkea muuta voi harjoitella! Sitä, miten eri tavoilla opettaja voi opettaa, voi harjoitella. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti