Kukaan ei hallitse kaikkea tietoa. Tieto on jotenkin hämärärajainen ja suuri. Jos joku ihminen tietää tarpeeksi jostakin asiasta, eli hänellä on siitä paljon tietoa, häntä voidaan kutsua asiantuntijaksi. Aikuiskoulutuksen saralla yksi ydinasia onkin hahmottaa se tietomäärä, joka on pulpettien takana opiskelijoilla. Ihan niin kuin meidän opettajan pedagogisia opintoja suorittavien kanssakin tehtiin: mietimme kukin tykönämme omia osaamisalueitamme ja vahvuuksiamme ja voi sentään, miten valtava määrä meidän ryhmässä on tietoa eri aloilta.
Ihmisellä on tietoa jostakin asiasta ja aina tätä tietomäärää voi laajentaa tai syventää. Aina löytyy joku uusi näkökulma, minkä läpi tarkastella opittavaa asiaa. Outi Ylitapio-Mäntylä opetti Oppimisen ja opetuksen teoreettisia perusteita -luennollaan, että oppiminen on tiedon ymmärtämistä ja ajattelun muuttumista. Dualistisesta absolutismista puhutaan silloin, kun halutaan tarkat vastaukset asioihin. Riippuu tietysti asiasta, mutta minusta yhä enemmän tuntuu siltä, että asioille ei ole olemassa tarkkoja vastauksia. Ainakaan kasvatustieteissä.
Tunnetta ja tulkintaa
Tunnetta ja tulkintaa - sitä on opettajan työ.
Tervetuloa kanssani kulkemaan opettajaksi kehittymisen polkua. Tässä blogissa minä teen omia tulkintojani ja tarkastelen opinnoissa esiin tulevia asioita omasta näkövinkkelistäni ja vieläpä väritän tekstiä niin, että kaikessa saa näkyä juuri ne tunteet, jotka kulloinkin ovat pinnalla.
tiistai 20. syyskuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti