Kaikilla meillä opettajilla on oma roolimme siinä, kun haluamme nostaa oppimisen, koulutuksen tai tutkimuksen laatua. Tavoitteena on siis saada mahdollisimman paljon aikaiseksi oppimisen edistämiseksi. Meidän ei tarvitse keksiä pyörää aina uudelleen ja uudelleen, vaan voimme hyödyntää tutkimusta ja muiden viisaampien kehittelemiä innovaatioita. Kaikkia näitä voidaan käyttää myös ns. väärillä perusteilla esim. siksi, että saadaan aikaan "näyttävä show" - esitys - jota opiskelijat jaksavat mielenkiinnolla seurata jonkun aikaa. Kukaan ei kuitenkaan pysty kymmeniä vuosia mitään temppukoulua pitämään, ainakaan sillä tasolla, että hän aina uudelleen ja uudelleen keksii uusia temppuja.
On tutkittu, että yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä käyttämällä on mahdollista saavuttaa suhteellisesti parempia oppimistuloksia kuin perinteisessä opetuksessa (Sharan & Sahlberg 2002, 385-403.) Tämä ei sulje pois sitä, etteikö perinteisellä opetuksella voisi onnistua! Tiimioppiminen ryhmässä on yksi yhteistoiminnallinen oppimismenetelmä, jota on tutkittu varsin paljon. Jo sillä on merkitystä, millä menetelmillä ryhmät jaetaan. Kaikessa korostetaan sitä, mikä merkitys on ilmapiirillä. Yhdessä olemme enemmän!
Lähde: Sharan, S. & Sahlberg, P. 2002. Tutkimustietoa ytheistoiminnallisesta oppimisesta. Teoksessa P. Sahlberg & S. Sharan (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. WSOY: Helsinki.
Tunnetta ja tulkintaa
Tunnetta ja tulkintaa - sitä on opettajan työ.
Tervetuloa kanssani kulkemaan opettajaksi kehittymisen polkua. Tässä blogissa minä teen omia tulkintojani ja tarkastelen opinnoissa esiin tulevia asioita omasta näkövinkkelistäni ja vieläpä väritän tekstiä niin, että kaikessa saa näkyä juuri ne tunteet, jotka kulloinkin ovat pinnalla.
keskiviikko 12. lokakuuta 2011
Yhteistoiminnallisesta oppimisesta
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti